Hur man effektivt skapar en bra arbetsplats om du jobbar hemifrån

I samband med den globala pandemin skickades många anställda hem utav sina arbetsgivare för att arbeta på distans. Detta gjordes självklart för att minska infektionsrisken i kollektivtrafiken och på trånga platser, som t.ex. ett kontor där många personer möts. Det finns en separat kategori av arbetare som kallas frilansare. De är redan vana vid att arbeta hemma. Men för dem som är vana vid den vanliga rutinen med en kontorsplats, interaktion med kollegor och till och med en alldeles egen stol, kan det vara extremt svårt att vänja sig vid barn som springer runt och bristen av de nödvändiga arbetsverktygen som ofta finns lätt tillgängligt på kontoret.

Vi brukar alltid prata om vikten utav att ha något fint på väggarna för att ge energi i rummet. Men vissa miljöer behöver ännu mer tillpassning än fina tavlor på väggarna för att den skall fylla sin funktion på bästa vis. Därför har vi på Konstlagret nu gjort detta inlägg om hur man skapar en effektiv arbetsplats hemma i samarbete med Jobsora.com. Hos dem kan man enkelt kan man även enkelt söka lediga jobb.

I den här artikeln kommer läsarna att kunna få de mest användbara rekommendationerna från Jobsora.com. Så detta kommer att ordna sig, den moderna världen med sin mobila kommunikation och tillgång till Internet ger obegränsade möjligheter.

Fem viktiga steg för att lyckas med att skapa en bra arbetsplats i hemmamiljö

1. Ergonomi på arbetsplatsen

Här måste du vara lite självisk och ta det bästa bordet och stolen åt dig själv. Barnen kan färglägga sina teckningar i köket, det är trots allt viktigast att den huvudsakliga arbetskraften och inkomstkällan ges de bästa förutsättningarna. Täck för onödiga ljuskällor; när mörkret faller på, använd en justerbar lampa med jämn belysning. Låt inte armbågarna hänga från bordsskivan, om du gör det kommer förmodligen dina axlar och axelband att börja göra att ont efter ett tag. När du arbetar hemma, justera sittställningarna gradvis. Eftersom vi inte vet hur länge karantänen kommer att pågå, så det är viktigt att ta detta på allvar för att undgå syn- eller ryggproblem.

Att arbeta i ett separat rum är perfekt, men inte alla har sådana levnadsförhållanden. Dra för gardiner och använd dig utav skärmar, målet är självklart att närvaron av andra i hemmet inte bör vara störande.

2. Riktiga arbetsredskap

Allt du behöver ska finnas lätt till hands. Möjligheter för att anteckna och rita, relaterad dokumentation, böcker samt andra lathundar som du eventuellt behöver i tid och otid. Håll det rent och städat på din arbetsplats, ordning och reda. Pennorna bör kunna vässas, telefonen laddas och tillgång på vatten i ett glas eller ännu bättre en flaska som du kan ha i närheten.

3. Förbättra produktiviteten

Här måste du dela upp problemet i dess komponenter och sedan lösa var och en av dem i följd. Var strukturerad och arbeta med listor. Här behöver du ha självkontroll. Här är ett exempel på hur du skall tänka:

”Jag har nästan gjort det här färdigt, det tar bara lite mer tid. Få det gjort och bocka av det från listan, håll fokus istället för att hoppa mellan olika uppgifter. Det tar alltid längre tid för hjärnan att ställa om sig om du börjar med något annat för att sedan slutföra uppgiften som du nästan var helt färdig med.”

Arbetar du strukturerat och fokuserat så kommer du att märka hur plötsligt åtta timmar kommer att flyga förbi på något som känns som halva tiden.

4. Jobba med de psykologiska aspekterna

Psykologer rekommenderar att du ständigt berömmer och uppmuntrar dig själv under ansträngande uppgifter. Jag gjorde 50% utav uppgiften idag, vilket redan är hälften, dvs att snart så är mer än halva jobbet gjort. Tänk positivt. Lova dig själv en belöning i slutet av dagen, som att titta på en film, och njut sedan av dina bedrifter genom att upprepa att du verkligen förtjänar det. Det är extremt svårt att bedöma din egen insats, därför kan du be någon från din familj, fru, make eller vuxna barn att göra det för att förstärka den positiva känslan.

5. Inför ett effektivt schema

Det är inte värt att bryta bra rutiner som du har arbetat upp under flera år. Om du är van vid att stå upp klockan 7 på morgonen för att komma till din vanliga arbetsplats, fortsätt med det. Det är lätt att skämma bort dig själv och plötsligt börja vakna vid lunch om du inte har barn i huset. Om du gör detta så blir extremt svårt att återgå till den vanliga ordningen längre fram. Det är nödvändigt att hålla sig till strikta lunchpauser, samt att noga ta mikropauser med andra aktiviteter under resten utav arbetsdagen. Du kan vattna blommorna, titta ut genom fönstret eller stretcha lite. Men bli inte distraherad av filmer och sociala nätverk, då kan det lätt ta många timmar innan du hittar fokus igen.

Varje kväll å ta ett par minuter för att planlägga nästa arbetsdag. Att få det gjort gör att du kan komma igång mer effektivt nästa morgon och undvika en seg uppstart.

Stort lycka till.

0
Din varukorg
konstlagret.se